Van 13 mei t/m 24 september 2023 is de tentoonstelling Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen te zien in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Verschillende praktijken bestaande uit samenwerkingsverbanden, individueel werk en leden van collectieven tonen – verdeeld over tien zalen – kunst die door samenwerking is ontstaan. Eén van deze samenwerkingen is de installatie Drowned Forest van gevestigde kunstenaars Ellen Gallagher en Edgar Cleijne.
Over het werk
De in Rotterdam gevestigde kunstenaar Gallagher en de in Eindhoven geboren fotograaf Cleijne tonen hun zaalvullende 16 mm filminstallatie Drowned Forest. Een combinatie van Gallagher’s schilderijen met foto’s van Cleijne laat tevens een intieme relatie met de wereld om én onder ons zien. De zalen belichten de samenwerking tussen de twee makers, die hun materiaal voortdurend bewerken, aanvullen en restaureren.
Als je zaal 9 betreedt waar Drowned Forest te zien is, duik je in een donkere, spookachtige ruimte waar een 16mm filmprojector ratelt en techno muziek uit de late jaren ’80 uit de boxen galmt. De kunstenaars tonen verhullende visioenen over het einde der tijden. In de centrale projectie zien we een half-mythische zeebeer ronddwalen in een uitgestorven dystopische wereld.
Sinds alle klimaatrampen leven mensen en dieren niet langer samen, maar in gescheiden domeinen. Verdwaald aan de 'mensenkant' zoekt de zeebeer via computertool SubScraper zijn weg naar het domein waarin de ‘natuur’ is ondergebracht. Zijn tegenspeler Berthus, de Sumatraanse neushoorn, is als losse projectie op een harsblok steeds in de buurt. Met verhulde visioenen over het einde der tijden herinneren de makers ons aan het verloren paradijs.
Voor de installatie Drowned Forest die de kunstenaars voor deze tentoonstelling maakten, bewerkten zij de 16mm-filmrollen van hun eerdere gezamenlijke werk met dezelfde titel, namelijk de film Drowned Forest uit 2015. Geïnspireerd door de collagetechniek van de Japanse filmmaker Masao Adachi knipten zij de beelden los en plakten die met overlap weer vast. Zo ontstond een visuele verticale horizon.
Over de kunstenaars
Ellen Gallagher
Ellen Gallagher (1965) is een Amerikaanse kunstenaar, die woont en werkt in Rotterdam en New York. Haar werk was te zien in tal van solo- en groepstentoonstellingen en biënnales, en is opgenomen in de permanente collecties van vele grote musea wereldwijd. Gallagher staat bekend om haar complexe, monumentale schilderijen en haar weelderige werken op papier en haar multimedia installaties. Haar composities kennen vaak een open einde, en houden het midden tussen de natuurlijke wereld en de hedendaagse mythologie.
Edgar Cleijne
Cleijne is een internationaal erkende fotograaf, diens werk sinds 2001 in ruim 30 internationale exposities te zien was. Hij woont en werkt tussen Rotterdam en New York. Gebruik makend van de 'uiteinden' van de traditionele en de digitale beeldtaal, onderzoekt Cleijne de effecten van de Antropoceen op de snijvlakken van natuur, cultuur en de publieke ruimte. Dit perspectief zie je ook terug in zijn filmische installaties, waar ruimte, beeld en geluid tot een multimediale beleving verweven worden.
Ellen Gallagher en Edgar Cleijne werken sinds 2004 samen en creëren meeslepende filmomgevingen te die complexe symbolische systemen en narratieven presenteren. Hun gezamenlijke werk kent internationale erkenning. Zo exposeerden zij in 2022 nog samen in Centro Botín, een van Spanje's toonaangevende musea voor hedendaagse en sociaal geëngageerde kunst, gevestigd in Santander.
Over de tentoonstelling
Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen is onderdeel van de tentoonstellingsreeks Positions van het Van Abbemuseum. Hierin staat kunst ontstaan door samenwerking centraal. Tot en met 24 september 2023 zie je in de tien zalen van de oudbouw van het Van Abbemuseum, verhalen van internationale tot lokale kunstenaars en collectieven. Zij laten de bezoeker zien dat je samen meer bereikt dan alleen.
Verdiepende informatie & Tickets
Lees meer over Position #7 en koop je tickets via deze LINK.
De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo, Mondriaan Fonds en Fonds voor cultuurparticipatie.
Bronnen voor deze tekst: Van Abbemuseum, Tate Gallery en MousseMagazine.